به گزارش مقیاس اقتصاد از اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل بیمه مرکزی، علی استاد هاشمی؛ رئیس کل بیمه مرکزی در نشستی که با حضور بیش از یک صد خبرنگار در حوزههای مختلف عمومی و تخصصی برگزار شد، با تاکید بر ضرورت بهینهسازی فضای ارتباطات و ایجاد تعاملات، تصریح کرد: نهاد ناظر صنعت بیمه برای […]
به گزارش مقیاس اقتصاد از اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل بیمه مرکزی، علی استاد هاشمی؛ رئیس کل بیمه مرکزی در نشستی که با حضور بیش از یک صد خبرنگار در حوزههای مختلف عمومی و تخصصی برگزار شد، با تاکید بر ضرورت بهینهسازی فضای ارتباطات و ایجاد تعاملات، تصریح کرد: نهاد ناظر صنعت بیمه برای ایجاد فضای امن کنشگری اجتماعی و مطالبات مردمی از نقدهای منصفانه و اطلاعرسانی شفاف رسانهها حمایت میکند. وی در راستای رفع موانع و برطرفسازی مشکلات موجود، خواستار ارتباط تنگاتنگ و دوسویه میان صنعت بیمه و رسانههای کشور شد.
ایستگاه آخر نسخ الکترونیکی
استادهاشمی همکاری چند مجموعه دولتی و خصوصی را لازمه راهاندازی کامل پروژه «هاب درمان» اعلام کرد و افزود: در حقیقت وزارت بهداشت متولی بخش بهداشتی و درمانی کشور است و مسوولیت راهاندازی سامانه «دیتاس» را بر عهده دارد، اما هنوز مرکز اصلی دریافت دادهها به مرحله بهرهبرداری نهایی نرسیده است. رئیس کل بیمه مرکزی با بیان تکالیف هر یک از دستگاههای مرتبط با الکترونیکی شدن نسخ پزشکی، افزود: بیمه مرکزی گامهای موثری در این عرصه برداشته و در صورت همراهی سایر دستگاهها و ایفای تکالیف قانونی خود تا پایان امسال نسخههای کاغذی جز در موارد خاص از چرخه درمانگری حذف خواهد شد. وی با اشاره به تعدد مراکز و دستگاههای درگیر این پروژه، یادآور شد: شورای هماهنگی بیمهای با محوریت موضوع نسخ الکترونیکی راهاندازی شده که انشاءالله در تسریع و تکمیل این فرآیند، خروجیهای مثبتی را به دنبال خواهد داشت.
منتظر اعلام نظر مجلس برای بیمه خودروهای غیرمتعارف هستیم
استاد هاشمی مشکلگشایی را رسالت اصلی بیمهگران اعلام کرد و افزود: در موضوعاتی نظیر بیمه خودروهای غیرمتعارف منتظر بررسی و اعلام نظر نمایندگان مجلس هستیم و امیدواریم نتایج آن بهزودی رضایت مردم را به همراه داشته باشد. رئیس شورای عالی بیمه با انتقاد از انتشار برخی اطلاعات ناقص و گاه نادرست از سوی برخی مسوولان صنعت بیمه، خواستار توقف این روند شد و تصریح کرد: در حال حاضر با پایشهای مستمر و تاکید بر ۱۰شاخص تعیینشده از سوی شورای عالی بیمه تمامی شرکتهای بیمهگر بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه میدهند و اگر اشکالی وجود داشته باشد در کمیته صیانت و کمیتههای دیگر، بررسی و اعلام نظر خواهد شد.
سامانه کروکی برخط طراحی شده است
سامانه کروکی برخط که برای تسهیل ترسیم کروکی به شیوه الکترونیکی طراحی شده، پس از طی مراحل نهایی و برطرف شدن مشکلات فنی و گمرکی در سراسر کشور اجرایی خواهد شد. رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به مذاکرات اخیر با رئیس پلیس فراجا در خصوص کیفیت اجرای کروکی آنلاین، خاطرنشان کرد: دیجیتالی شدن تمامی عملیاتهای بیمهگری از برنامههای بیمه مرکزی است و خوشبختانه پلیس راهور ناجا در زمینه تبادل دادهها و راهاندازی این طرح، همکاری خوبی داشته است.
سکاندار صنعت بیمه از راهاندازی کارگروههای مشترک بین مدیران و کارشناسان دو حوزه بیمه و پلیس در این خصوص خبر داد و افزود: در کنار اجرای کروکی آنلاین، طرحهای دیگری مانند تعیین نرخ حق بیمه شخص ثالث براساس رفتار رانندگان یا همان «راننده محوری» با همکاری پلیس راهور فراجا و دستگاههای ذیربط دیگر به مرحله نهایی خواهند رسید. وی تصریح کرد: در بیمه مرکزی زیرساختهای لازم به منظور صدور بیمهنامه شخص ثالث براساس ویژگیهای راننده فراهم است و در صورت ارسال سوابق رانندگی دارندگان وسیله نقلیه مثل نمرات منفی و تخلفات ثبتشده از سوی نیروی انتظامی نسبت به انجام تکلیف قانونی اقدام خواهد شد.
مطالبات شرکتهای بیمه باید با جدیت پیگیری شود
تقویت بنیه مالی شرکتهای بیمه در گرو سرمایهگذاری مولد و اصولی شرکتهای بیمهگر از محل دریافت حق بیمههاست و به همین خاطر مساله مطالبات معوق باید با جدیت دنبال شود. رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه بدهکاران بزرگ بیمهای با قواعد سختگیرانهای امکان دریافت بیمهنامههای موردنیاز خود را دارند، تصریح کرد: بیمه مرکزی به عنوان یکی از ذینفعان فعالیتهای بیمهگری با ابزار نظارت و پایش وضعیت توانگری مالی برای دریافت مطالبات معوق در کنار صنعت بیمه خواهد ایستاد.
صنعت بیمه باید خود را برای دوران پسامدرن آماده کند
رئیس شورای عالی بیمه با تاکید بر این نکته که صنعت بیمه باید هماکنون خود را برای دوران پسامدرن و عرصههای مهمی نظیر هوش مصنوعی آماده کند، اظهار کرد: رویکرد فناورانه در جهان امروز یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت آشکار به شمار میآید. استادهاشمی به برخی خدمات الکترونیکی در صنعت بیمه اشاره کرد و افزود: بهرهگیری از ابزارهای نوین فناوری نباید با الزامات و قوانین بیمهگری منافات داشته باشد و اگر چنین امری اتفاق بیفتد بیمه مرکزی ناگزیر از ورود به مساله خواهد بود.
وی از اراده نهاد ناظر صنعت بیمه برای ساماندهی عملکرد پلتفرمها و کارگزاریهای برخط خبر داد و گفت: بیمه مرکزی در صیانت از حقوق بیمهگذاران به هیچ عنوان کوتاهی نخواهد کرد و با هرگونه مشکلی در این زمینه برخورد میکند. رئیس شورای عالی بیمه از سهم ۷۰درصدی شبکه فروش در عرضه محصولات بیمهای سخن گفت و افزود: نهاد ناظر برای حفظ و قوام خانواده شبکه فروش از تمامی ظرفیتهای موجود اعم از تعامل با شرکتهای بیمه و فراهمسازی فضای امن و شرایط مساعد کسبوکار استفاده خواهد کرد.
طراحی بیمهنامه کولبری توسط یکی از شرکتهای بیمهگر
استادهاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، اصول صحیح فرهنگسازی بیمهای را تشریح کرد و افزود: ترغیب مردم به دریافت بیمهنامههای ضروری و متناسب با نیازهای آنان، گام نخست فرهنگسازی بیمهای به حساب میآید. رئیس کل بیمه مرکزی دو موضوع تهیه بستههای بیمهای متناسب با ذائقه عمومی و همچنین پرداخت صحیح و سریع خسارات را از دیگر عوامل فرهنگسازی در حوزه بیمه ارزیابی کرد و از شرکتهای بیمهگر خواست تا با احصای نیازهای بیمهای جامعه، ظرفیتهای مغفول را احیا کنند. وی در همین راستا از طراحی چند محصول جدید از جمله بیمهنامه کولبری توسط یکی از شرکتهای بیمهگر خبر داد. وی تنوع بسترهای فرهنگی را چشمگیر توصیف کرد و از شرکتهای بیمه خواست در حوزههایی نظیر زنگ بیمه، ساخت فیلمها، سریالها و برنامههای تبلیغی و ترویجی و نظایر آن مشارکت بیشتری داشته باشند.
کمبیمهگی از پاشنه آشیل های اصلی مدیریت ریسک ایران
رئیس کل بیمه مرکزی با اذعان به آفت کمبیمهگی در برخی دستگاههای دولتی در کشور تصریح کرد: متاسفانه با وجود الزام قانونی برای دریافت پوشش بیمهای برای مراکز دولتی هنوز برخی دستگاهها در این زمینه کوتاهی میکنند و ما کمبیمهگی را از پاشنهآشیلهای اصلی مدیریت ریسک کشور اعلام میکنیم. وی در پایان از تاکید وزارت امور اقتصادی و دارایی بر مساله ضرورت افشای اطلاعات و صورتهای مالی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با این تمهیدات در آینده نزدیک مشکل کمبیمهگی دستگاههای دولتی برطرف شود.
اعتبارسنجی مشتریان و رتبهبندی شرکتهای بیمه
رئیس کل بیمه مرکزی با اعلام این خبر که هر شرکت بیمه پس از اجرای طرح رتبه بندی شرکت ها، میتواند متناسب با سرمایههای خود ریسک بپذیرد، اظهار کرد: مساله انضباط مالی و جریان داشتن روح قانون در امر بیمهگری از خطوط قرمز نهاد ناظر است و در این خصوص قاطعانه رفتار خواهیم کرد.
وی در همین زمینه به حادثه آتشسوزی در یک بیمارستان پایتخت اشاره و اظهار کرد: اگر میزان ریسک با شرایط استاندارد بیمهگری مطابقت نداشته باشد، شرکتهای بیمه میتوانند از پوشش آن خودداری کنند. براساس این گزارش، استادهاشمی با تبیین فرآیند صدور بیمهنامه آتشسوزی، بیان کرد: بازدیدهای اولیه که پیش از صدور بیمهنامه انجام میشود یا ریسک مورد نظر را مطلوب ارزیابی کرده یا شدت ریسک را به قدری برآورد میکند که بیمهگر را از ادامه پوشش منع میکند. وی به حالت سوم، یعنی ارائه پوشش منوط به انجام برخی توصیههای ایمنی نیز اشاره کرد و افزود: بیمهگذار چنانچه در بروز حادثه مرتکب قصور شود یا در اجرای توصیههای ارائهشده کوتاهی کند، بهنسبت درجه تقصیر از خسارت قابل پرداخت آنها کاسته خواهد شد.