حسن شریفی مدیرعامل بیمه ایران در تشریح وضعیت این بانک از ابتدای دولت سیزدهم و مشکلاتی که در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم با آن مواجه بود و اقدامات برای رفع این مشکلات اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم با مشکلاتی مواجه بودیم که البته برخی از این مشکلات در صنعت بیمه و برخی […]
حسن شریفی مدیرعامل بیمه ایران در تشریح وضعیت این بانک از ابتدای دولت سیزدهم و مشکلاتی که در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم با آن مواجه بود و اقدامات برای رفع این مشکلات اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم با مشکلاتی مواجه بودیم که البته برخی از این مشکلات در صنعت بیمه و برخی از آنها مختص بیمه ایران است.
بزرگترین مشکل بیمه ایران؛ کمبود نیروی انسانی است
وی افزود: صنعت بیمه به دلیل نوع فعالیتی که دارد، در وظیفه ذاتیاش قابلیت رفع دغدغههای مردم و بنگاههای اقتصادی وجود دارد که سعی میکند با طراحی محصولات بیمهای و پرداختهای خسارت به موقع بتواند در این موضوعات نقشآفرینی کند. در ابتدای دولت سیزدهم در حوزه صنعت بیمه و بیمه ایران، ما مشکل نیروی انسانی را داشتیم. همانطور که میدانید؛ شرکت بیمه ایران تنها شرکت دولتی در صنعت بیمه است و برای جذب نیرو میبایست حتماً همه فرایندهای قانونی را طی کرده و از سازمان امور استخدامی مجوز بگیرد.
شریفی ادامه داد: چند سالی بود که بیمه ایران از این موضوع محروم بود و طبق سیاستهای اصلی دولت، که در مسیر چابکسازی شرکتهای دولتی رفتار میکرد، این بود که بیمه ایران نمیتوانست در حوزه جذب نیروی انسانی فعالیت بسزایی داشته باشد. ما قرار بود با ۴۰ شرکت دیگر رقابت کنیم در حالی که آنها از ما چابکتر بودند و بیمه ایران توانایی رقابت با سایر شرکتها را از قبل هم داشت؛ اما به دلیل اینکه خروجیهای بیمه ایران و بازنشستههای بیمه ایران، از نظر تعداد و شدت و سهم خیلی بیشتر از ورودیها بود، این بزرگترین چالش بیمه ایران در آن مقطع بود که با سازمان امور استخدامی از طریق بیمه ایران و وزیر امور اقتصادی و دارایی مذاکراتی انجام شد و پیگیری شد که فعلا هنوز منتج به نتیجه نشده است؛ اما برای رفع این موضوع پیگیریهایی انجام شد که به چند نمونه آن اشاره میکنم.
طراحی سامانههای غیرحضوری به منظور به حداقلرساندن مشکل نیروی انسانی
مدیرعامل بیمه ایران اضافه کرد: به طور مثال ما سامانههای غیرحضوری طراحی کردیم که بتوانیم این نقیصه را جبران کنیم و شفافیت را پیگیری کردیم که بتوانیم مشکل نیروی انسانی را به حداقل برسانیم.
وی افزود: یکی از موضوعات دیگر بحث ماده ۱۷ قانون خدمات کشوری بود که حدوداً ۴۸ نفر از نیروهای بیمه ایران در بخشهای خصوصی مشغول به کار بودند و طبق قانون این اجازه را داشتند که به بخش خصوصی مأمور شوند؛ اما در ابتدای دولت تغییراتی در این ماده رخ داد و ما دیگر قادر نبودیم که نیروهای خود را در بخش خصوصی مأمور کنیم و این ۴۸ نفر مدیرانی بودند که اغلب عضو هیأت مدیره شرکتهای خصوصی یا مدیران عامل شرکتهای خصوصی بودند و میبایست به شرکت بازمیگشتند و این در حالی است که هم جذابیت بخش خصوصی با آن حقوق و مزایایی که میگرفتند، خیلی بیشتر بود و دیگر قادر نبودند با حقوق بیمه ایران ادامه همکاری بدهند و هم اینکه بیمه ایران نیز به هر صورت توانایی جذب این تعداد مدیر صنعت بیمه را نداشت که در نهایت مدلی طراحی شد و بعضی از همکاران ما مسیر بازنشستگی را طی کردند و برخی از آنها به بخش دولتی مأمور شدند و برخی هم به شرکتی که ما از خدماتشان استفاده میکردیم، بازگشتند.
عدم شفافیت در صنعت بیمه؛ از دیگر مشکلات اساسی در ابتدای دولت سیزدهم
وی توضیح داد: موضوع بعدی، بحث عدم شفافیت در صنعت بیمه بود. البته این مشکل، مشکل صنعت بیمه بود و ما در صنعت بیمه، حق بیمههایی از مردم بابت آن یک برگه A4 به عنوان بیمهنامه تحویل بیمهگذار میدهیم و گاه تعهدات چند ده میلیارد تومانی ایجاد میشود؛ اما در زمان خسارت، گاه پیش میآید که موسسات بیمهای به وظیفه ذاتی خودشان به درستی عمل نمیکنند؛ یعنی یا خسارت را با کیفیت پرداخت نمیکنند یا اینکه اطاله رسیدگی به پرونده یه این منجر میشود که مردم حالشان از اینکه متاع خود را بیمه کردهاند، خوب نیست و ما سعی کردیم که در این زمینه شفافیت را بالا ببریم که روشی که به این اقدام دست زدیم و دستاوردی که برای رسیدن به شفافیت داشتیم را کاملاً تشریح خواهم کرد.
وی تاکید کرد: ما در بیمه ایران اعتقاد داشتیم که اگر این بیمه بتواند چه در حوزه بیمهگری و چه در حوزه غیربیمهگری خوب عمل کند، صنعت بیمه مجبور است که مسیر بیمه ایران را طی کند که با یاری خدا در ۲۹ ماه دولت سیزدهم این اتفاق رخ داد.
۹ هزار میلیارد تومان زیان انباشته؛ مشکل دیگر بیمه ایران و خروج بیمه ایران از زیاندهی پس از ۱۰ سال
شریفی خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که ما در بیمه ایران در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم داشتیم؛ بحث زیان انباشته بیمه ایران بود. همانطور که میدانید بیمه ایران حدوداً ۹ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد که متاثر از ۱۰ سال گذشته است و ما لاجرم باید به فکر سودآوری شرکت با عملکرد حوزه بیمهگریمان میبودیم. ما بعد از ۱۰ سال در سال ۱۴۰۱ توانستیم شرکت بیمه ایران را از زیانده بودن به سودآوری برسانیم.
حل مشکل وصول مطالبات ۴.۷ هزار میلیارد تومانی در دولت سیزدهم
مدیرعامل بیمه ایران تشریح کرد: بحث دیگر مطالبات سنواتی بود که از سالهای گذشته باقی مانده بود. ما در بیمه ایران حدوداً ۴.۷ هزار میلیارد تومان مطالبات سنوات گذشته را داشتیم که یکی از آنها قرارداد بنیاد شهید بود که از سال ۱۳۹۵ مطالبه بیش از هزار میلیارد تومان از آنها داشتیم که به دلیل دولتی بودن، به سمت طرح طرح دعوی نرفت؛ اما ما موفق شدیم با کمک وزارت امور اقتصادی و دارایی مسیر طرح دعوی را آغاز کنیم و در معاونت حقوقی ریاست جمهوری این موضوع مطرح شد و الان حکم به نفع بیمه ایران گرفتیم که دارد در حوزه مطالبات این تهاتر انجام میشود.
برقراری حاکمیت شرکتی در همه شرکتهای تابعه بیمه ایران و رسیدن آنها به سوددهی
وی متذکر شد: یکی از بزرگترین مشکلات بیمه ایران، شرکتهای تابعه بیمه ایران بود که عموماً حیاط خلوت برای آنها بود و حاکمیت شرکتی را در این شرکتهای تابعه برقرار کردیم و اکنون تمام این شرکتها سود دارند و تماماً در حوزه بیمهگری دارند به کمک صنعت بیمه و بیمه ایران میآیند.
طراحی داشبوردهای مدیریتی برای اولین بار به منظور رصد عملکرد
شریفی عنوان کرد: دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد از روز نخستی که حکم بنده را امضا کرد، به چند موضوع اشاره کرد که بیمه ایران دنبال مواردی باشد که صنعت بیمه یا قادر به انجام آنها نیست یا توانایی انجام آنها را ندارد یا نمیخواهد به دلیل موضوعات بیمهگری آن موارد را انجام دهد. گاه صنعت بیمه حرکات غیرشفافی از خود نشان میدهد که برای رفع این مشکل داشبوردهای مدیریتی طراحی کردیم و در اختیار واحدهای نظارتی و دفتر دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، دفتر بانک و بیمه و بازرسی کل کشوزر، سازمان حسابرسی، دیوان محاسبات و … قرار دادیم که خیلی شفاف عملکرد ما رصد و پیگیری شود. البته برای ما هم هزینه داشت؛ چراکه در شرکتهای دولتی معمولاً این اندازه شفاف و در اتاق شیشهای کار نمیکنند؛ اما بیمه ایران به دلیل اینکه قرار بود در یک محیط کسب و کاری با ۴۰ شرکت خصوصی رقابت کند، میخواستیم این کار را هرچه سریعتر انجام دهیم؛ باید شفاف میبودیم که بتوانیم رفتارهایمان را اصلاح کنیم و چابک شویم که البته تهیه داشبوردهای مدیریتی برای اولین بار بود که رخ میداد.
طراحی سامانهای به منظور پرداخت به موقع خسارت/ پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومانی خسارت در ۱۰ ماهه سال جاری
مدیرعامل بیمه ایران تشریح کرد: عدم پرداخت به موقع خسارت یکی از نقیصههای صنعت بیمه بوده و هست که مردم برای گرفتن خسارتشان و برای گرفتن حقوق خودشان میبایست مسیر طولانی را طی کنند و گاه نیز به حق خودشان نمیرسیدند که ما در چند سال گذشته بیمه توسعه را داشتیم که ورشکسته شد و منجر به این شد که تعداد زیادی از هموطنان ما با وجود داشتن حق بیمه؛ زندان رفتند. در این زمینه سامانهای طراحی کردیم که خسارتها به موقع و به صورت غیرحضوری پرداخت شود. ما در ۱۰ ماهه سال جاری حدوداً ۳۲ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کردیم که حدوداً روزی ۱۰۷ تا ۱۰۸ میلیارد تومان در روز میشود که این یک رقم بینظیر در صنعت بیمه است. در حقیقت داشبورد ما خسارتهای معوق را شناسایی میکرد و خسارتهایی که در گذشته بود، پیگیری و پرداخت کردیم.
منبع: باشگاه بیمه گران